전은미 : 입주작가 릴레이 개인전 Eunmi Chun Solo-Exhibiton
연금술의 회귀 The Return of Alchemy
2022. 06. 21 (화 Tue.) - 07. 10 (일 Sun.)
한국공예관_공예스튜디오
충북 청주시 청원구 상당로 314 문화제조창 우)28501
Korean Craft Museum
314 Sangdang-ro, Cheongwon-gu, Cheongju-si, Chungcheongbuk-do 28501 Korea
상상의 연금술 - 전은미의 장신구 작업에 대한 시선
박술 (독일 힐데스하임 대학 철학과 연구원)
장신구는 내가 아니다. 장신구는 신체 아닌 것을 신체와 연결시킴으로써 스스로를 강화하거나, 정화하거나, 승화하려는 욕구의 산물이나, 결코 몸의 일부가 될 수는 없다. 오히려 장신구를 착용하는 일은 근본적으로 이물감을 동반한다. 그 결과 착용자의 몸과 장신구 사이에는 기묘한 거리감이 남는다. 장신구가 상징하는 바는 가깝고도 멀며, 소중하면서도 낯선 것이기 때문이다. 따라서 장신구라는 매체는 거리를 만들어낸다. 그것은 나와 나 사이, 현실과 이상 사이의 지워질 수 없는 거리감을 담는다.
18년 간의 긴 외국 생활 중에 만들어진 전은미의 작품들은 이런 내적 거리감에 대한 섬세한 관찰에서 출발한다. 낯선 세계를 자신의 일부로 받아들이는 과정에서 어떤 풍경들이 발견되었을지, 역시 낯설어진 고향에서 그것을 다시 내어놓는 일이 어떤 의미를 가지는지, 우리는 오로지 그의 작품을 통해서 추측하고 느껴볼 수 있을 것이다.
이번 전시 출품작에 사용된 재료의 중심에는 동물내장으로 만들어진 일종의 양피지가 있다. 신체의 표면에서 착용자를 돋보이게 하는 장신구의 재료로 가장 내밀한 조직인 내장이 선택된 것은 다분 흥미롭다. 장은 의식의 지배를 받지 않는다는 점에서 수동적이고, 식물적인 기관이기도 하지만, 제2의 뇌라는 말이 있듯, 심리적 변화에 매우 기민하게 반응하는 기관이기도 하다. 그리고 이처럼 연약하고 무른 내면의 언어가 표면에 다다르기 위해서는, 연금술에 준하는 변신이 필요하다.
내장이라는 원료는 작가의 손에서 여러 번의 압착공정을 거치며, 각질이나 뿔을 연상시키는 투명하고 견고한 물성을 얻는다. 이는 중세 연금술의 도식에서처럼, 유약한 것은 강해지고, 무형의 것은 형태를 얻고, 무생물은 생명을 얻는 과정이다. 이런 연금술적 여정의 의미는 금박을 입힌 머리카락을 추가적으로 재료로 사용한 브로치 작품들 <사자>나 <말>에서 더욱 잘 드러난다. 연약했던 내장은 강인한 야생 동물의 가죽으로 변신하고, 수명을 다했던 머리카락은 금이라는 피부를 입으며, 상징계의 새로운 생명을 얻는다. 이는 내면의 연금술이자, 상상의 연금술이다.
상상의 연금술로 빚어진 다른 생명들은 그 신비에 걸맞게 동물과 식물의 중간지대에서 싹튼다. <기린>, <독수리> 등의 목걸이 작품에서 동식물의 형태적 특성들이 혼합되어 환상수로 변신한다면, <육질 열매> 브로치 시리즈에서는 반대로 환상적 기생식물로 재조합된다. 여러 생물의 내장, 피부, 뿔, 머리카락 등의 조직이 만나는 지점에서, 생명은 모순을 견디는 존재, 스스로와 끊임없이 거리를 두는 양가적 존재로 등장한다. 한차례 죽음을 겪고서야 태어나는 이 환상종들은 생명 그 자체에 대한 은유나 기억처럼 보인다.
비교적 최근 목걸이 작품인 <날개>와 <여우> 시리즈는 장신구 본연의 주술적 힘을 상기시킨다. 위와 같은 재료를 사용하고 있음에도, 여기에서는 설화나 신화에 등장할 듯 강렬하고 암시적인 미적 언어가 주를 이룬다. 인간이 갖지 못했으며, 따라서 예로부터 소망의 대상이 되었던 새의 날개, 그리고 들짐승의 꼬리를 착용하는 순간, 꿈은 현실에 접촉한다. 착용자는 비행이나 변신을 꿈꾸는 동시에, 꿈의 머나먼 거리를 느낀다.
전은미의 작업세계는 현대 장신구라는 장르에 대한 근본적인 물음을 던진다. 우리는 그것을 신체와 작품의 불일치에 대한 질문으로 이해할 수 있다. 지난 18년 간 그가 몰두했던 상상의 연금술은 장신구와 몸 사이의 메워지지 않는 간극을 생명력으로 재해석하고자 한다.
The Return of Alchemy
Alchemy of the Imagination: A Perspective on Eunmi Chun’s Jewelry Work
Park Sool, researcher, dept. of philosophy at the University of Hildesheim in Germany
Jewelry is separate from the wearer. While jewelry is the product of the desire to reinforce, purify, or sublimate oneself by connecting what is not the body to the body, it can never be a part of the body. On the contrary, the act of putting jewelry on fundamentally accompanies a sense of alienness. As a result, a peculiar sense of distance remains between the wearer’s body and the accessory. It is because what bijouterie symbolizes is both near and far, and both precious and foriegn. Therefore, the medium of accessories produces distance. It includes an unerasable sense of distance within onself and between reality and ideals.
Eunmi Chun’s works created during her extensive life abroad of 18 years depart from careful observation of such inner distances. What scenery was discoverd in the process of accepting a strange world as a part of herself, and what significance there was in the act of releasing that in her home country, which has also grown unfamiliar, we will be able to surmise and sense solely through her works.
At the center of the materials used in this exhibition’s work is a kind of parchment made using animal intestines. The choice of intestines, a most private set of tissues, as a material for enhancing a wearer’s appearance on the surface of their body is very intersting. While intenstines are passive and vegetable organs in that they are not controlled by the conscious, they are also organs that very quickly respond to psychological changes to the extent they are referred to as the second brain. Transformation corresponding to alchemy is necessary for such a tender and soft internal language to reach the surface.
The ingredient of intestines yields clear and sturdy physical properties remiscent of keratin or horns as it undergoes several compression procresses in the artist’s hands. This is a process of the weak becoming strong, the intangible attaining forms, and inorgamic matter attaining life, like in the schema of medieval alchemy. The meaning of such an alchemic journey is revealed even better in the brooch pieces Lion and Horse, in which gilded hair is additionally used as a material. Once-fragile intenstines transform into the leather of tough wild beasts and terminated hair acquires the skin of gold as they attain new life of symbolism. This is inner alchemy and imaginative alchemy.
Other life forms shaped by alchemy of the imagination sprout in the middle ground between plants and animals, appropriately for their mystery. If the formal characteristics of plants and animals are blended to tranform into a fantasy beast in necklace pieces such as Giraffe and Eagle, they are recombined as fantastic parasitic plants at the opposite end in the Fleshy Fruit brooch series. At the intersection of several organisms’ tissues such as intestines, skin, horns, and hair, life appears as an entity enduring irony, an ambivalent entity that ceaselessly keeps a distance from itself. These fantasy species, which are born only after experiencing death once, appear as metaphors or memories of life itself.
The relatively recent necklace pieces of Wings and Mythical Fox Tails remind one of jewelry’s inherently magical powers. Despite the use of the above materials, an intense and suggestive aesthetic language that might appear in a folktale or myth forms the main part here. The moment one wears avian wings, which humans do not possess and thus have been an object of wishes since antiquity, and the tails of a wild animal, dreams touch reality. The wearer dreams of flight or transformation while simultaneously sensing the great distance of the dream.
Eunmi Chun’s artistic world poses a fundamental question about the genre of contemporary accessories. We can understand it as a question regarding an incongruity between the body and the work. The alchemy of imagination Chun has been devoted to for the past 18 years seeks to reinterpret the unfillable cleavage between ornaments and the body through vitality.
설화 속 여우꼬리 Mythical Fox Tailsᅠ 목걸이 necklaceᅠ 소 소장, 잉크, 실, 정은 small intestine of cow, thread, ink, sterling silverᅠ 26×40×2.5cmᅠ 2021
사자 lionᅠ 소 소장, 머리카락, 금박, 정은 small intestine of cow, human hair, gold leaf, sterling silverᅠ 15×17×3.5cmᅠ 2011